Η σημασία του πολιτισμού και αθλητισμού σαν "εργαλείο" για την ανάπτυξη, στην Ελλάδα της μετά την κρίση εποχής


Η συγκέντρωση πολιτιστικών και αθλητικών δραστηριοτήτων σε κεντρικές αστικές περιοχές εντάσσεται στην τάση των πόλεων να επενδύουν στον πολιτιστικό τομέα με σκοπό την οικονομική και κοινωνική αναζωογόνηση, δημιουργώντας συνέργειες μεταξύ του πολιτισμού, του τουρισμού και των δραστηριοτήτων ελεύθερου χρόνου.


Οι σκοποί και τα μέσα της δημιουργίας μιας πολιτικής προσέλκυσης πολιτιστικών και αθλητικών βιομηχανιών και δρώμενων σε μία περιοχή διαφέρουν κατά περίπτωση.

Βαδίζοντας στην τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα και με γνώμονα όλες τις αλλαγές που συμβαίνουν τόσο εντός της χώρας όσο και εκτός, και ειδικότερα στην γύρω περιοχή μας, γεωγραφικά (Τουρκία, Συρία, Χώρες Βορείου Αφρικής, Αίγυπτος, κλπ), αλλά και τουριστικά (Κροατία, Νότια Ιταλία, Πορτογαλία, Κύπρος) η χώρα μας έχει αναπτύξει σε πολύ μεγάλο βαθμό και με αρκετά μεγάλη επιτυχία τον τουρισμό και τις τουριστικές υπηρεσίες σαν κράτος, σε όλα τα μήκη και πλάτη τους, κάτι που θα μπορούσε να αναπτυχθεί ίσως και 50 χρόνια πιο πριν, αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ!!.

Οι αριθμοί λένε (σχεδόν) πάντοτε την αλήθεια, η αυξητική τάση της «εισβολής» των τουριστών από όλο τον κόσμο στην Ελλάδα την τελευταία τετραετία είναι καταπληκτική, αρκεί και μόνο μια γρήγορη αναφορά στα στατιστικά από την σαιζόν 2014-2015 έως και σήμερα για να γίνει αντιληπτό πια (και σε όλους) ότι η «βαριά» βιομηχανία της Ελλάδας είναι ο τουρισμός και θα πρέπει να αναπτυχθεί ακόμα πιο πολύ, έτσι ώστε να σταθεροποιηθεί σε αριθμούς οι οποίοι θα έχουν ουσιαστική σημασία στην οικονομία της χώρας μας έτσι ώστε να δημιουργηθούν και οι κατάλληλες υποδομές οι οποίες θα υποβοηθήσουν το “τουριστικό προϊόν” που λέγεται Ελλάδα, να αναπτύξει ακόμη περαιτέρω την βιομηχανία τουρισμού και να δώσει ουσιαστική ώθηση στην χώρα να σταθεροποιηθεί στις τουριστικές δυνάμεις στον παγκόσμιο χάρτη......
Οι αριθμοί λοιπόν, είναι οι εξής:
2014-2015       22.1 εκατομμύρια
2015-2016       28.3 εκατομμύρια
2016-2017       29.9 εκατομμύρια
2017-2018       36.5 εκατομμύρια
Ταυτόχρονα με την αύξηση αυτή του τουρισμού στην χώρα ήρθε και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, η οποία από τρεις μήνες έγινε σχεδόν πέντε μήνες και την τελευταία διετία οδεύει στους έξι μήνες, με σκοπό φυσικά τόσο του κράτους όσο και της τουριστικής βιομηχανίας και με ότι αυτή συναπαρτίζεται να γίνει η Ελλάδα (που είναι δηλαδή) ένα προορισμός 365 ημερών τον χρόνο.
Η άμεση συνεισφορά του τουρισμού στη χώρα μας έφτασε το 2017 στα 14,3 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 8% του ΑΕΠ, ενώ αναμένεται να αυξηθεί κατά 5,6% φέτος. Η μέση ετήσια αύξηση μέχρι το 2028 αναμένεται να διαμορφωθεί στο 3,5% και να φτάσει το 2028 στα 21,3 δισ. ευρώ, ποσό που θα αναλογεί στο 9,1% του ΑΕΠ εκείνης της χρονιάς.
Στους περισσότερους δείκτες για τη συνεισφορά του τουρισμού στην ελληνική οικονομία, η Ελλάδα  βρίσκεται πάνω από τον  μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, η άμεση συνεισφορά στο ΑΕΠ είναι 8%, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 3,9%. 
Η θετική εξέλιξη της τουριστικής κίνησης της χώρας είναι ένα ενθαρρυντικό γεγονός, το οποίο επιβάλλεται να μην αποκτήσει συγκυριακό χαρακτήρα αλλά να αποτελέσει σταθερή δυναμική στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.
Σε σχέση με το πιο πάνω λοιπόν, ο τομέας ο οποίος έχει κρίσιμη σημασία και είναι απολύτως απαραίτητος έτσι ώστε, η θετική αυτή εξέλιξη με κατάλληλες ενέργειες να κεφαλαιοποιηθεί και να αποτελέσει το εφαλτήριο μιας δυναμικής πορείας του τουριστικού προορισμού, είναι ο θεματικός τουρισμός, ο οποίος φυσικά θα βοηθήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό την χώρα να γίνει ένας προορισμός 365 ημερών, και να αποτελέσει σταθερή δυναμική στην τουριστική ανάπτυξη και αναβάθμιση.
Στα πλαίσια του θεματικού τουρισμού βρίσκονται μεταξύ άλλων ο αθλητικός τουρισμός, ο πολιτιστικός τουρισμός καθώς επίσης και ο ιστορικό-πολιτισμικός τουρισμός.
Το σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον επιβάλει όλο και πιο έντονα την ανάγκη ενός ολοκληρωμένου μακροχρόνιου τουριστικού σχεδιασμού, το οποίο είναι ακόμη και ως τώρα ζητούμενο σε τοπικό αλλά και εθνικό επίπεδο.
Η αποτελεσματική συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την ιδιωτική πρωτοβουλία και την κοινωνία έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή αναβαθμισμένων τουριστικών θεματικών προϊόντων, τα οποία συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας και κατ’ επέκταση της κάθε περιοχής ξεχωριστά, ακόμα και στις περιοχές που δεν έχουν επουδενί όλα αυτά τα χρόνια επενδύσει ούτε και χρήματα αλλά ούτε και φαιά ουσία για να αναπτύξουν το... αυτονόητο δηλαδή την ιστορικότητα και τον πολιτισμό που κάθε Ελληνικό σημείο και περιοχή έχει, και μπορεί εύκολα να δημιουργήσει μια σχετική εξωστρέφεια, έτσι ώστε να το εκμεταλλευτεί...
Το μοντέρνο και μεταλλασσόμενο περιβάλλον επιβάλει όλο και πιο έντονα την ανάγκη ενός ολοκληρωμένου μακροχρόνιου τουριστικού σχεδιασμού με στόχους, τακτική, χρήση όλων των “εργαλείων και όπλων” που υπάρχουν, και φυσικά συλλογικό πλάνο με υπομονή και επιμονή ως προς τις κινήσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν και το αποτέλεσμα τους.
Η αποτελεσματική συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την ιδιωτική πρωτοβουλία και την κοινωνία έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή και εκμετάλλευση αναβαθμισμένων τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών, τα οποία συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και δίνουν και εργασία σε αρκετό κόσμο της τοπικής κοινωνίας..
Οι νέες τοπικές διοικήσεις καλό θα ήταν να έχουν τον κύριο ρόλο και να είναι αρωγοί σε αυτό το κομμάτι της χώρας το οποίο υπάρχει σε πολύ μεγάλο βαθμό παντού αλλά χάνεται σιγά-σιγά και με το πέρασμα των χρόνων αφού ισχύει ο κανόνας ότι βλέπουμε το δέντρο αλλά χάνουμε το δάσος..
Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να πρωταγωνιστήσει στα του πολιτισμού και αθλητισμού και τοπικά να εκμεταλλευτεί επιτέλους και τουριστικά την πλούσια ιστορία της, χρησιμοποιώντας πολύ απλά την εξωστρέφεια και την επικοινωνία, μετά από την σχετική οργάνωση...
Χρήστος Μαμμίδης
Σύμβουλος Επιχειρήσεων

Σχόλια