Κρύος κινητήρας τον χειμώνα: Τι πρέπει να κάνουμε και τι να αποφύγουμε


Ας δούμε μερικά πράγματα που καλό είναι να θυμόμαστε και ποια να αποφεύγουμε κατά την εκκίνηση του κινητήρα τις κρύες μέρες του χειμώνα.
Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, οι καιρικές συνθήκες είναι εχθρικές για τα μηχανικά μέρη ενός κινητήρα. Οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, η υγρασία και ο πάγος που μπορεί να έχει συσσωρευτεί κάνουν τα πράγματα πολύ δύσκολα. Έτσι, σημασία που έχει για την καλή μακροχρόνια λειτουργία του αυτοκινήτου μας ο τρόπος εκκίνησης όταν ο κινητήρας είναι κρύος μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Ο κινητήρας αποτελείται από πολλά κινούμενα μέρη που κινούνται ταχύτατα και χρειάζονται λιπαντικό, ώστε η τριβή και οι καταπονήσεις να μην προκαλούν ανεπανόρθωτη ζημιά. Πρέπει λοιπόν να φροντίζουμε να λειτουργούμε τον κινητήρα σε χαμηλές στροφές και χωρίς απότομες επιταχύνσεις μέχρι το λιπαντικό να φτάσει στο βέλτιστο ιξώδες του.

Και όπως γνωρίζουμε όμως, κατά τις πιο κρύες μέρες του χειμώνα, το λιπαντικό γίνεται πιο παχύρρευστο από το κανονικό και χρειάζεται να θερμανθεί για να αποδώσει τα βέλτιστα. Επιπλέον, επειδή το αυτοκίνητο μπορεί να είναι ακίνητο για ώρες, όλο το λάδι έχει «καθίσει» στον στροφαλοθάλαμο, οπότε χρειάζεται να λιπάνει ξανά όλα τα μέρη του κινητήρα όταν τον ξεκινάμε.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι κατά τα πρώτα δευτερόλεπτα μετά το γύρισμα του κλειδιού και την εκκίνηση του κινητήρα, αυτός θα λειτουργεί με λίγη λίπανση, οπότε πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί.

Τι πρέπει να κάνουμε όταν ξεκινάμε έναν κρύο κινητήρα

Αφού εκκινήσουμε τον κινητήρα, το ιδανικό είναι να περιμένουμε τουλάχιστον 30 δευτερόλεπτα πριν ξεκινήσουμε, καθώς αυτό δίνει χρόνο στο λιπαντικό να περάσει στο εσωτερικό του κινητήρα και να λιπάνει όλα τα μηχανικά μέρη με τη χαμηλότερη δυνατή ταχύτητα στο ρελαντί.

Όταν ξεκινήσουμε πρέπει να λειτουργεί ο κινητήρας σε χαμηλές στροφές και χωρίς απότομες επιταχύνσεις, μέχρι το λιπαντικό να φτάσει στο βέλτιστο ιξώδες, το οποίο είναι σε θερμοκρασία τουλάχιστον 40 ή 50 βαθμούς Κελσίου. Το ιδανικό είναι να αποφύγουμε τις υψηλές στροφές λειτουργείας μέχρι ο κινητήρας να φτάσει στη βέλτιστη θερμοκρασία, περίπου στους 90 βαθμούς.

Τι δεν πρέπει να κάνουμε

Καταρχήν είναι ανώφελο να κρατάμε το κλειδί γυρισμένο για περισσότερα από τρία ή τέσσερα δευτερόλεπτα εάν το αυτοκίνητο δεν ξεκινήσει. Υπάρχει κίνδυνος να βλάψουμε τη μίζα και την μπαταρία. Αποφεύγουμε:Να επιταχύνουμε απότομα και να λειτουργούμε τον κινητήρα ψηλά για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω.
Να θέτουμε σε λειτουργία τη θέρμανση της καμπίνας πριν ακόμα ζεσταθεί ο κινητήρας, καθώς σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν τη θερμότητα ενός κινητήρα που, αν είναι κρύος , δεν μπορεί να θερμάνει την καμπίνα.

Τέλος, το σημαντικότερο είναι να μην παραλείπουμε τη σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου. Το χειμώνα είναι πολύ σημαντικό αυτό, διαφορετικά ο κινητήρας και τα κινούμενα και μη εξαρτήματα του δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν σωστά και το κρύο θα κάνει ακόμα μεγαλύτερη ζημιά.

επιμέλεια: Σπύρος Μπόγδανος 

Σχόλια